De Reliant Motor Company
De Reliant Motor Company werd opgericht in 1935 toen Tom Lawrence Williams het eerste voertuig prototype bouwde in zijn tuin in Kettlebrook, Tamworth (Engeland) samen met E.S.Thompson.
​
Een voormalig Works Manager bij Raleigh die had gewerkt aan hun Raleigh Safety Seven.
T. L. Williams verliet het bedrijf om zijn eigen driewieler te bouwen. Hij voltooide het voertuig en
zette het 1 januari 1935 op kenteken.
Dit voertuig, The Reliant, was een 3-wieler bestelwagen met een gewicht van ca. 355 Kg. aangedreven door een enkele cilinder 600cc JAP motor die vervolgens werd aangevuld met een groter model van van ca. 508 Kg aangedreven door een tweecilinder JAP motor in 1936. Het was tijdens een bezoek aan de Bedrijfswagen Show in 1937 dat Reliant de levering verwierf van de Austin 7 motor voor hun voertuigen die zij gebruikten van 1938 tot 1939. Toen Austin stopte met de vervaardiging van de motoren, startte Reliant hun eigen 747cc zijklep motor die nauw was gebaseerd op de Austin 7.​​
The Reliant, 1935.
Reliant Regent 10 cwt, 1950.
Met het begin van de Tweede Wereldoorlog bleef Reliant voertuigen produceren tot begin 1940, daarna produceerde men diverse bewerkingsonderdelen voor de verschillende ministeries. Na de oorlog begon Reliant in 1946 opnieuw met de productie van voertuigen en introduceerde in 1950 een nieuw bedrijfsvoertuig de Reliant Regent 10 cwt. In 1951 besloot T.L.Williams een personenauto in te voeren voor vier personen, en in 1952 werd de Regal Mk 1 tentoongesteld in Earls Court. De Mk 1 had een aluminium behuizing bevestigd aan een esdoorn frame samen met een opvouwbare kap. In de loop van de volgende jaren kreeg de Reliant Regal vele vormen, met de Mk 2 in 1955 begon men met het gebruik van glasvezel constructies. In 1956 was de Mk 3 de eerste glasvezel Reliant. De Regal werd voortdurend verbeterd met de Mk 4 in 1958, Mk 5 in 1959 en de Mk 6 in 1960 (De Mk 6 wordt Reliant's laatste model met zijklepper motor).
Regal MK I, 1952.
Regal MK 2
Regal MK 3
Regal MK 4
Regal MK 5
Regal MK 6
Op hetzelfde moment dat men de Regals bouwde, creëerde men een nieuw vierwielig Reliant busje genaamd de Regent Four voor de Israëlische markt, dit werd gevolgd door de Carmel, een vierwielige personenauto. Reliant produceerde aanvankelijk alle voertuigen als kits die vervolgens naar Autocars in Israël werden gestuurd en die met sommige onderdelen uit Israël werden geassembleerd. Deze ontwikkeling leidde ook tot een nieuwe sportwagen, deze werd gebouwd onder de naam Sabra in 1961 waarvan een ‘’verengelsde’’ versie genaamd de Sabre werd geproduceerd voor de Europese markt.
Sabra
Carmel
Sabra sport GT
Sabre
In 1962 werd een grote stap voorwaarts gezet met de Regal 3/25. In plaats van een intern houten frame had dit model een volledige glasvezel body. Polyester werd gegoten in twee grote mallen (buiten en binnen mal) en vervolgens met elkaar verbonden en vastgeschroefd op een stalen chassis. Het voertuig werd ook aangedreven door reliant's nieuwe 600cc OHV motor, dit was de eerste flowline productie van een lichtmetalen motor in het Verenigd Koninkrijk.
​
Voor Reliant was de uitvoer van de Regal als 10cwt pick-up naar de markten in het buitenland zo een succes dat in 1967 Reliant een nieuwe pick-up creëerde, de TW9. De TW9 kon makkelijk aangepast worden naar diverse voertuig vormen van bijv. een pick-up truck of straatveger. Het voertuig werd ook een succes in het Verenigd Koninkrijk met een capaciteit van 16cwt. Deze werd ook gebouwd onder licentie door BTB Engineering en verkocht als The Reliant Ant. Reliant introduceerde ook een economisch vierwielig model de Reliant Rebel in 1968 Deze werd aangedreven door een 600cc motor.
Regal 3/25, serie 1
TW9
In 1969 werd de nieuwe 700cc motor ontwikkeld, de Regal en Rebel werden uitgerust met deze nieuwe motor. Reliant's productie was zodanig dat in hetzelfde jaar de vijftigduizendste (!) Regal 3/25 model werd geleverd.
​
In 1969 nam Reliant Bond Carsover en gaf Ogle Design de opdracht om een sportieve driewieler te produceren voor de jongere generatie. Met de naam Bond resulteerde dit in de Bond Bug en werd verkocht van 1970 tot 1974. De eerste Bond Bugs gebruikte de 700cc motor maar vanaf 1973 werd een sterkere 750cc gemonteerd.
​
De Bond Bug heeft zelfs de status van bioscoop ster gehaald. Tot aan 1976, was de carrière van de Bond Bug beperkt tot een gastoptreden in de bekende bioscoop film ‘’Get Carter’’ (De Bond Bug verschijnt kort voor Michael Caine Bryan Mosley informeert "U bent een grote mens, maar u bent uit vorm").
Bond bug
Bond bug
Het was Karen die toezicht hield op het design en productie van Luke Skywalker's Land Speeder in Star Wars! Het transport voor de toekomstige Jedi strijders was zo goed bedacht dat weinig bioscoopbezoekers besefte dat de kracht van de Force werd gerealiseerd door aangepaste Bug! Het geheim; de drie wielen werden verborgen door spiegels die schuin onder een hoek van 45 graden naar de grond gericht waren. Briljant!
Land Speeder met spiegel
Land Speeder
Naast de Reliant 3-wielers introduceerde men in 1964 een nieuwe sportwagen genaamd de Scimitar GT ,dat werd een instant succes. Deze fraaie 2 deurs coupé werd in eerste instantie geleverd met een 6 cilinder in lijn, later werd deze vervangen door de FORD Essex V6. dit werd vervolgens vervangen door 's werelds eerste sport estate auto, de Reliant Scimitar GTE in 1968.
Scimitar GT SE4
Scimitar GTE SE5
Scimitar GTE SE6
In 1973 introduceerde Reliant misschien wel de meest beroemde Britse 3-wheeler aller tijden, de Reliant Robin. Dit voertuig, aangedreven door de 750cc motor, toonde een compleet andere styling en was beschikbaar als een Saloon of een Estate. Deze eerste Robins werden geproduceerd tot 1975 toen kreeg de Robin meer kleine veranderingen en een grotere 850cc motor met een S.U carburateur.
Kort na de Robin werd er een 4-wielige uitvoering ontwikkeld, genaamd de Kitten die tal van onderdelen deelde met de Robin waardoor het veel goedkoper om te bouwen. De Kitten was beschikbaar als salon, bestelwagen en estate versie en is gebouwd tot 1982. Reliant introduceerde ook een pick-up versie van de Kitten de Reliant Fox in 1983.
Reliant Robin
Reliant Fox
​
Reliant Kitten
​
Tegen het einde van de jaren 1970 vertraagde de verkoop van de Scimitar GTE en terwijl pogingen werden gedaan om dit aan te pakken met de cabrioversie Scimitar GTC model in 1980, ging Reliant over tot de bouw van nieuwe kleinere soorten sport auto’s, de Scimitar SS1 die werd uitgebracht in 1984. Dit ging door een paar facelifts uitgegroeid tot de SST en Scimitar Sabre voordat de productie tot een einde kwam in 1995.
Scimitar GTC
Scimitar SS1
Scimitar SST
Scimitar Sabre
In 1981 introduceerde Reliant de wigvormige Rialto, die nog steeds gebruik maakte van de 850cc motor maar nu voorzien van een gegalvaniseerd chassis. Deze werd vervangen door de Rialto 2 die was uitgerust met een HT-E motor, later keerde men terug naar de standaard 850cc motor in 1986.
Door de roem van de vorige Reliant Robin werd de naam opnieuw geïntroduceerd in 1989 met de Reliant Robin Mk 2.
Rialto
Robin MK2
Met de komst van de jaren 1990, produceerde Reliant ook de Metrocab taxi hoewel dit van korte duur was. De jaren '90 waren een turbulente tijd voor Reliant die de op 25 oktober 1990 onder curatele werd gesteld. Het bedrijf werd gekocht door Beans Engineering voor een geschat bedrag van £ 1.5 miljoen, maar Beans 4 jaar later in November 1994 werd Beans eveneens onder curatele gesteld. Reliant werd vervolgens overgenomen door de Avonex Group op 16 januari 1995, die ook de curatoren moesten inschakelen (december 1995). Reliant werd vervolgens gekocht in april 1996 door "een consortium van zakenlieden" onder leiding van Jonathan Heynes. Vanaf dit punt kon het bedrijf weer normaal produceren en tegen het einde van augustus 1996 werd de productie van de Reliant Robin hervat. In het eerste volledige jaar werden 720 auto’s gebouwd, Reliant ook uit te breiden tot lichtgewicht bedrijfsvoertuigen. In 1999 hield Reliant zich ook bezig met de import en distributie van de verschillende nieuwe modellen van de Ligier Microcar uit Frankrijk en de Piaggio Ape bedrijfswagens uit Italië.
Metrocab
De Reliant productie stopte eind 1998 in Tamworth en in januari 1999 verhuisde het bedrijf naar een nieuw pand en naar een nieuwe speciaal gebouwde fabriek in Burntwood. Eind februari introduceerde Reliant een nieuwe Reliant Robin Mk 3 Hatchback voor het Millennium met een volledig fris ontwerp dat de eerste grote verandering was in de Reliant Robin voor 10 jaar. Na een aankondiging op 26 september 2000 stopte Reliant met het maken van driewielers in februari 2001, hoewel het oorspronkelijke plan was om de productie al in december 2000 te stoppen. Ter gelegenheid van het 65 jarig bestaan (hoewel het eigenlijk 66 jaar was tegen de tijd dat de laatste Reliant werd gemaakt) van de drie wieler productie, bouwde Reliant 65 Special Edition Robins (Robin 65) die individueel werden genummerd met een plaquette op het dashboard. De laatste Reliant Robin werd afgehaald
door de eigenaar op 14 februari 2001.
Robin MK3 Hatchback
In april 2001 verhuisde Reliant Cars naar Cannock en in dezelfde maand kondigde B&N Plastics aan dat ze zouden blijven om de Reliant Robin (nu genaamd Reliant Robin BN-1) onder licentie te bouwen voor Reliant. De productie werd officieel gestart op 30 april 2001 en de Robin werd gelanceerd op 12 juli 2001. Helaas werd de productie eind 2002 door verschillende problemen in de wacht gezet en werden er geen Reliant voertuigen meer gemaakt.
​
Daarmee kwam een einde aan een zeer bijzondere auto fabrikant, Reliant was zelfs de allerlaatste zelfstandige Engelse automobiel fabrikant…….waarvan akte.