De Stichting REEE organiseert 1 keer per jaar een toerrit. Tot nu toe op de 1e zondag
van oktober. Een rit specifiek voor “Britse klassiekers en klassiekers in spé”, dus zowel
oud als meer recente auto’s zijn welkom. Ook ander rijdend Engels Erfgoed is welkom.
Hier een verslag van editie 2021.
Gezien de niet zo gunstige weersvoorspellingen de softtop van de SS1 vervangen door de hardtop want een groot deel van de dag zouden de ruitenwisser(s) continue ingeschakeld moeten blijven, zo was de verwachting en dit bleek helaas te kloppen. Toch nog in de week voorafgaand aan dit gebeuren proefritje gemaakt want het is toch een geruststellende gedachte dat alles technisch in orde is. Een kleinigheid kan onderweg voor een hoop ergernis zorgen en daar zitten we bepaaldelijk niet op te wachten. Na een kleine proefrit bleek vervelend genoeg dat we een probleempje hadden met het koelcircuit. Spijtig genoeg ontstond na een korte tijd van stilstand in de garage de vorming van een kleine hoeveelheid koelvloeistof onder de auto. Na het systeem met behulp van een afperspompje
onder druk te hebben gezet bleek bij een ietwat verharde koelwaterslang het bewuste a te zitten. Gelukkig ben ik in het bezit van een compleet set silicone slangen voor de SS1 en de betreffende slang vervangen door een nieuw exemplaar. Na het systeem opnieuw op ca. 1 bar te hebben afgeperst bleek na enige tijd wachten dat de drukmeter op één bar bleef staan, kortom de lekkage bleek hiermee te zijn verholpen.
Vanuit Bleiswijk zijn we even na 08.30 uur met een SE5a (team vd Boogert) en met vrienden in hun witte Triumph Vitesse 1600 en SS1 vertrokken naar Zevenbergschenhoek. Als verzamelpunt gekozen voor de grote parkeerplaats van De Gouden Leeuw vanwege de gemakkelijke bereikbaarheid en ligging pal langs de A16.
Op de parkeerplaats troffen we Se5a van de Wijninga broers aan en de Se6 van de familie van der Meer. Omdat het zeker voor ons en waarschijnlijk ook voor de andere weggebruikers een fraai gezicht is zoveel bijzondere auto’s achter elkaar te zien rijden hebben we, bijna traditioneel, gekozen voor het in colonne verband rijden naar het Louwman & Parqui museum in Raamsdonksveer.
Om circa 09.00 uur aangekomen op de ruime, nog vrijwel lege, parkeerplaatsen van het museum waar we jammerlijk genoeg niet de kans kregen om naast elkaar pareren en dus stonden we een tikkeltje verspreid op aanwijzingen van de REEE vrijwilliger. Op de parkeerplaats troffen we onder andere de zeer fraaie groene gerestaureerde Se5a aan van Joost Ockhuizen en even later de rode Middlebridge van Harm Kremer en uiteraard ook de witte Sunbeam Alpine van Nico van Rijn en Ada. De ontvangst, met inachtneming van de coronavoorschriften, was zoals vanouds weer tot in de puntjes door de organisatie geregeld.
De rit bestond uit een ochtend gedeelte van ongeveer 70 km en eindigde in
Oirschot voor de lunch bij Loco Classics Car & Parts. Ruim voldoende parkeerruimte was aan de overzijde van de straat bij van Assouw transport geregeld. Vanwege de doorstroomsnelheid, we startten immers in diverse startgroepen na elkaar, werd verzocht om na ca. 35 minuten de lunchlocatie te verlaten voor het tweede deel van de rit van ongeveer 60 km.
Voor het eindpunt was gekozen voor de fraaie Brasserie F die een onderkomen heeft gevonden in één van de monumentale panden van de de Gruyter Fabriek
in Den Bosch. Tijdens de rit vanuit Oirschot ontmoeten we ook nog, weliswaar in tegengestelde richting, de Ford Mustang Club met toch een groot aantal deelnemers in bekende klassieke maar ook de recentere modellen.
De route zelf was erg aantrekkelijk, in het mooie Brabantse land in een behoorlijk waterrijk gebied met veel mooie en kleine plaatsen. Vanwege wegwerkzaamheden hebben we de vestingstad Heusden niet kunnen bezoeken waardoor de rit iets korter werd. We hebben ontzettend veel binnendoor gereden over smalle weggetjes o.a. in het gebied langs de Loonse en Drunense Duinen, Sint Oedenrode, Sint Michelsgestel en via Cromvoirt naar Den Bosch. Na afloop met Frans Staats gesproken (mede-organisator REEE) en hem namens de SCN bedankt voor de gastvrije ontvangst en de prettige dag die we mochten hebben. Frans op zijn beurt vond dat de SCN met een groot aantal auto’s voor zo’n relatief klein clubje Scimitar goed was vertegenwoordigd. Voor ons als SCN een uitdaging om voor de 9e REEE op 2 oktober 2022 met hopelijk een nog groter aantal deelnemers op te komen draven! Ook ons lid Aart van der Haagen was druk in de weer met het maken van foto’s voor het blad GBC (Great British Cars) en ook een aantal voor onze website.
Wilt u meer weten waar we hebben gereden en welke auto’s hebben deelgenomen? Bezoek onze fraaie website ‘www.scimitarclub.nl’ onder evenementen en ‘www.autopics.nl’ maar ook
‘www.reee.nl’.
Marian + Piet van Berk
Comments