top of page

Reliant Scimitar GTE SE6 (1975-1976): 

Reliant Scimitar GTE 6a.jpg
Reliant-Scimitar-GTE-SE6a interior.jpg

Met de nieuwe SE6-serie wilde Reliant promoveren naar de zakelijke executive markt. En kreeg daarom op een veel fraaier en luxer interieur, ook het dashboard werd fors gemoderniseerd

 

Deze twee deurs Sports Estate, werd opnieuw met de Ford V6 3,0 L motor geleverd, dezelfde als ook in de SE5a met 135 pk . De wielbasis werd met 10 cm aangepast en de breedte nam toe met 8 cm waardoor de auto dienovereenkomstig langer en breder werd dan hun voorgangers (en ook wat zwaarder!)

​

De extra lengte werd gebruikt om de achterbank voldoende toegang en beenruimte te geven, waarop de kwalificaties van de auto tot een 'echte' vierzitter verbeterde. Andere veranderingen van de vroegere modellen waren de toename in de buitenste koplamp grootte en de vervanging van de verchroomde bumpers door een modernere rubberen versie. Ook het kleine zijruitje in de voorportieren verdween. 

 

Een Laycock overdrive op de 3e en 4e versnelling was optioneel, zo ook stuurbekrachtiging.

 

De auto ontving nogal wat kritiek over de wat mindere rijeigenschappen t.o.v. de SE5A, om het comfort te verhogen was de wegligging wat minder sportief gemaakt. Dit resulteerde wel in heerlijk auto voor de lange afstanden.

​

Van de SE6 werden er 543 stuks geproduceerd.

​

 

Scimitar GTE SE6a (1976-1980): 

​

N.a.v. de kritieken door de pers en de gebruikers, kreeg de SE6A een aantal wijzigingen; waaronder Lockheed remmen

(ipv Girling) en nieuwe wiel ophangingen. Ook het chassis werd stijver gemaakt. Dit alles om de wegligging te verbeteren.  

 

Een gemakkelijke manier om een ​​SE6A t.o.v. SE6 te herkennen is de gewijzigde plaats van de oranje rode reflectoren aan de achterkant, luchtuitstroomopeningen in het dashboard en de ontbrekende 3 verticale groeven in de voorste bumper. 

 

Optioneel kon men de Wolf Race velgen bestellen.

​

Er werden 3.877 SE6A’s geproduceerd, hiermee was het de meest populaire versie van de SE6.

​

​

Scimitar GTE SE6b (1980-1986): 

​

De SE6B; tegen het eind van 1981 stopte Ford met het maken van de verouderde "Essex" motor. De in Duitsland gebouwde Ford "Cologne" 2,8 L V6 werd de vervanger. Hiervoor was een kleine aanpassing nodig aan de voorzijde van het chassis. Deze motor leverde iets meer PK’s maar minder koppel bij lage toerentallen. Om dit te compenseren werd de eindoverbrenging verlaagd van 3,31: 1 naar 3,54: 1.   

 

Alle SE6B’s werden uitgerust met de wat lastig af te stellen Pierburg/Solex carburateur, sommige eigenaren hebben deze vervangen door de Weber 38DGAS van de Essex motor. 

 

Vanaf 1981 werd de SE6B uitgevoerd met een volledig gegalvaniseerd chassis. 

Optioneel was er een elektrisch open dak verkrijgbaar.

 

Er werden 437 SE6B's vervaardigd. De productie stopte in 1986.

Documentatie 

& brochures

Technische

specificaties

Films

scim%20se6a%20achterzijde_edited.jpg
dashboard SE6b.jpg
bottom of page